Son yıllarda 80 Milyon kart kullanıcısının derdi olan kredi kartı aidat ücretleri tavan yapmış, buna bir de bankada hesabınız olduğu için hesap işletim ücreti eklenmiştir. Bankalarda hesap açıp paramızı onlara teslim edip, kullanmalarına izin verip, faiz istemeden hesabımızdaki paraları onlara bırakıp, onlara para kazandırmamız yetmezmiş gibi bir de bu ücretlerle halkı sömürmekte ve karlarına kar katmaktalar. Kimimizin artık farkına varması ve hesabı kapatma tehdidiyle itiraz etmesi sonucunda ise ‘sözleşme imzaladınız, bu hukukidir, ve mahkeme kararları da vardır’ cevabı alsak da gösterdikleri mahkeme kararları zaten üst derece mahkemelerine gitmiş ve bozulmuş olan bizim de bu sebeple antitez olarak kullandığımız kararlardır.
Burada sizlere bu ücretleri nasıl geri alacağınız, kendinizi nasıl savunacağınız hakkında bilgi vermek istiyorum.
KREDİ KARTI AİDATINI GERİ ALMANIN 5 YOLU
Tüketicilerin kredi kartı aidatlarını geri almak için yapması gereken birkaç yöntem mevcut. Farklı yollarla da sonuç alınsa da genellikle aidat iadesinde başvurulan 5 yol şöyle:
1-Kredi kartınızı aldığınız bankanın şubesine giderek, kredi kartı sözleşmenizin yenilenmesini isteyebilirsiniz. Yeni sözleşmede, kredi kartı aidatı bedelinin iptal edilmesini şart koşabilirsiniz.
2- Kredi kartı aidatınızla ilgili olarak, her il ve ilçede kaymakamlık binası içinde bulunan Hakem Heyeti’ne başvuruda bulunabilirsiniz. Bunun için, borç ekstrenizin size ulaşma tarihi itibariyle üç ay içinde dilekçenizi vermeniz gerekiyor.
3- Kredi kartı aidatını ödemek istemiyorsanız, her yıl kredi kartınızın türünü değiştirebilirsiniz. Bankalar, kredi kartlarından ilk yıl aidat almıyor. Dolaysıyla her yıl, kartınızı bir yıl kullandığınız için aidat ödeme zorunluluğunuz olmayacak.
http://www.hukukodasi.com
4- Hakem Heyeti’nin tüketici lehine verdikleri kararlarını bankasına götüren müşterilere, bankalar tarafından belli miktar para harcamaları karşılığında bu aidatı almamaları teklif edilyor olsa da tüketici dernekleri bu konuda bankaların uygulamasının yasal olmadığını belirtip, tüketiciden Hakem Heyeti’ne başvurmalarını istiyor.
5-Eğer tüm bunlarla uğraşmak istemiyorsanız, kredi kartınızı iptal ettirin. Kredi kartı borçlarınızı düzenli ödüyorsanız, banka sizi kaybetmek istemeyecektir. Kredi kartı aidatınız da tahsil edildiyse size iade edilecektir.
Kredi kartı yıllık aidatları için kesinti her yıl yapıldığından aidatın iadesi için Hakem Heyetine yalnızca bir kez değil her yıl başvurmak gerekiyor.
BAŞVURUYU NASIL YAPACAKSINIZ?
1- Bankanızın herhangi bir şubesine giderek kredi kartı aidatının iptali için ekteki dilekçeyi 2 adet doldurup üzerinde kayıt numarası aldığınız dilekçenin birini kendiniz muhafaza edin diğerini bankanıza verin…
…………….. Bankası Genel Müdürlüğü’ne,
Konu :Kredi kart yıllık ücreti hk.
…………….. nolu kredi kart hamiliyim.
…../……./2011 son ödeme tarihli Hesap Bildirim Cetvelinde yer alan …….. , …TL. tutarlı kredi kart yıllık üyelik ücreti talebiniz haksız olup Hesap Bildirim cetveline itiraz ediyorum.
Talep edilen ….. , …. TL kredi kart yıllık üyelik ücretinin bir sonraki hesap bildirim cetvelindeki tutardan mahsubunu dilerim.
Adı, Soyadı İmza
2- Banka tarafından işleme alınan dilekçenizin size olan nüshası ile aşağıdaki dilekçeyi doldurup size en yakın Kaymakamlıklarda bulunan Hakem Heyetlerine veriniz… (Bu başvuruyu herhangi bir kaymakamlığa yapmanız da mümkün)
………………………….. KAYMAKAMLIĞI
TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ BAŞKANLIĞI’NA
Şikayet eden : ……………………………….
Şikayet edilen : ………………..
Konu :Kredi kart aidatın iadesi hk.
1. ……………….. Bankasına ait ………………………… ’nolu kredi kart hamiliyim.
- Kredi kartıma ait …./…./……. son ödeme tarihli hesap ekstresi ile kredi kart üyelik ücreti adı altında …..,00 YTL borç tahakkuk ettirilmiştir.
- Banka ile aramda tanzim edilmiş KREDİ KARTLARI ÜYELİK SÖZLEŞMESİNDE kart ücreti alınacağı belirtilmişse de, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 6. maddesi gereğince, bu sözleşme;
- Önceden hazırlanmış, standart sözleşmedir.
- Dolayısıyla sözleşme koşulları benimle müzakere edilmemiştir.
- Sonuç olarak sözleşmenin o maddesi banka tarafından tek taraflı olarak sözleşmeye konmuş, haksız bir koşuldur.
- Bu konuda Yargıtay 13. H.Dairesi ekteki örnek kararlarıyla, kart ücretinin hukuksuzluğunu iki kez kanıtlamıştır.
- Yukarıdaki nedenlerle tahakkuk ettirilmiş bulunan …..,00 YTL tutarındaki, kredi kart üyelik ücretinin tarafıma iadesine karar verilmesini arz ve talep ederim.
Adres: Adı – Soyadı
…………………………………………
İmza Tarih: …./…./……
Ekler
1– __/__/___ son ödeme tarihli hesap ekstresi
2– 13 Daire-Yargitay-Karari-Zonguldak
3– 13 Daire-Yargitay-Karari-Balikesir
4– Sanayi ve tic. Bakanlığı Ticaretin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Genelge No: 2008/5
3- Daha önce alınmış yargı kararlarının bir kopyasını ve ‘Yıllık aidatın tebliğ edildiği Kredi Kartı Ekstrenizi’ Hakem Heyeti’ne vereceğiniz dilekçenize eklebilirsiniz…
1– Kredi kartı aidatının yansıtıldığı hesap ekstresi
2- 13 Daire-Yargitay-Karari-Zonguldak
3- 13 Daire-Yargitay-Karari-Balikesir
Şikayetlerinize dayanak olması açısından bulabildiğim diğer tüm bilgi ve belgeleri de aşağıya ekliyorum.
Kredi Kart ücteti adıaltında para kesilmesinin hukuki mesnetsizliği;
· 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “Sözleşmedeki Haksız Şartlar” başlıklı 6. maddesine ve 5464 Sayılı Banka ve Kredi Kartları Kanunun 24. maddesine göre bankanızın almış olduğu bu kart ücreti, herhangi bir hizmet karşılığı olmadığından ve de söz konusu sözleşme şartı önceden hazırlanmış, özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle içeriğine etki edilemeyip; müzakere edilemediğinden haksız bir şarttır.Ayrıca 5464 sayılı yasanın 44. maddesinde yapılan atfa binaen, uyuşmazlıkların Tüketici Hakem Heyeti`nde ve/veya Tüketici Mahkemesi`nde çözümleneceği hüküm altına alınmıştır,denilmektedir.
Konu ile ilgili emsal karar:
· Kocaeli Tüketici Mahkemesi’nin 04/10/2006 tarih ve 2006/368 Karar nolu kararı
· Bu konudaki Kocaeli Tüketici Sorunları Hakem Heyeti`nin haksız alınan ücretin iadesi yönündeki kararı onaylaması emsal teşkil etmektedir.
Her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. Bu sebeple haksız bir şart içeren sözleşmeler geçersizdir.
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin bankaların müşterilerinden ‘kart ücreti’ alamayacaklarına ilişkin verdiği karar 21.07.2008 tarih ve 26943 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı.
Taraflar arasındaki satıcının Hakem Kurulu kararına itirazı davasının yapılan yargılaması sonunda ilamda yazılı nedenlerden dolayı davanın kabulüne yönelik olarak verilen hükmün Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca Kanun yararına bozulması istenilmekle dosya incelendi gereği konuşulup düşünüldü.
KARAR
Davacı banka, kredi kartı kullanıcısı olan davalının Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurusu üzerine, bankaca kredi kartı sözleşmesine göre hesabından kesilen yıllık 30 YTL üyelik ücretinin iadesine karar verildiğini, halbuki, bu ücretin alınacağının sözleşme ile kararlaştırıldığı gibi, ücretin verilen ticari hizmetin karşılığı olup, yasaya aykırı olmadığını ileri sürerek, Zonguldak Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’ nın 14.5.2007 tarih ve 2007/158 sayılı kararının iptalini istemiştir.
Davalı davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece, taraflar arasında düzenlenen kredi kartı üyelik sözleşmesine göre, ‘kart üyelik ücretinin’ hizmet karşılığı olduğu, tahsil edilen üyelik ücretinin yasal olduğu, gerekçesi ile davanın kabulüne karar verilmiş; miktar itibarı ile kesin olan hüküm Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından kanun yararına temyiz edilmiştir.
Dava, davacı banka tarafından kredi kartı kullanıcısı olan davalıdan tahsil edilen kredi kartı üyelik ücretinin, davalı başvurusu üzerine davacı bankadan alınmasına dair Zonguldak Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararının iptaline ilişkindir. Taraflar arasındaki uyuşmazlık, yasal düzenlemelere ve aralarındaki sözleşme hükümlerine göre bankanın kredi kartı kullanıcısından kullanım karşılığı yıllık ücret isteyip, isteyemiyeceği hususunda toplanmaktadır. Uyuşmazlığın çözümü için bu konudaki yasal düzenlemeler ile tarafların arasındaki sözleşme hükümlerinin incelenmesi gerekir.
5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları kanununun sözleşme şekli genel işlem şartları başlıklı 6. bölümdeki 24. maddesinin 1. fıkrası ‘Kart çıkaran kuruluşlar ile kart hamilleri arasındaki ilişkiler, bu kanun ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde en az oniki punto ve koyu siyah harflerle hazırlanacak yazılı sözleşme ile düzenlenir. Sözleşmenin bir örneği kart hamiline ve varsa kefile verilir. Sözleşme hükümleri ve kartın kullanımı hakkında kart hamiline ayrıntılı bilgi verilmesi zorunludur.’ hükmünü, aynı maddenin 4. fırkasının son cümlesi ‘Sözleşmede kart hamilinin haklarını zedeleyici ve kart çıkaran kuruluş lehine tek taraflı haksız şartlar sağlayan hükümlere yer verilemez.’ hükmünü getirmiştir.
4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4822 Sayılı Kanunla değişik 6. maddesi ile sözleşmelerdeki haksız şart düzenlenmiş ve ‘Satıcı ve sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı, değildir. Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir. Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez. Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. 6/A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleşmeleri en az oniki punto ve koyu siyah harflerle düzenlenir … ‘ hükmü, yine 4077 Sayılı Kanunun değişik 6 ve 31 maddelerine dayanılarak hazırlanan Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesinde ‘satıcı, sağlayıcı veya kredi veren tarafından tüketici ile akdedilen sözleşmede kullanılan haksız şartlar batıldır’ hükmü getirilmiştir.
Taraflar arasındaki 22.12.1995 tarihli sözleşmenin ?.
maddesinde kart kullanıcısından kart kullanım ücretinin alınacağı belirtilmiştir.
Yukarıda yapılan açıklamalar ışığında 22.12.1995 tarihli sözleşme incelendiğinde; sözleşmenin davacı banka tarafından matbu, standart olarak hazırlanıp boş olan kısımların rakam, isim ve adresler yazılarak doldurulduğu, sözleşmenin on iki punto koyu siyah harflerle düzenlenmediği görülmektedir. Davacı, tüketici aleyhine olan ve tüketiciyi kart kullanımı ücreti adı altında bir külfete sokan sözleşme hükmünün tüketici ile ayrıca müzakere edilerek kararlaştırıldığını iddia ve ispat edememiştir. Böyle olunca sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün açıklanan yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmelidir. Dolayısıyla davacı bankanın bu sözleşme hükmüne dayalı olarak kredi kartı kullanıcısı davalıdan ücret istemesi olanaklı değildir.
Bu durumda yasaya uygun olan, Zonguldak Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararının iptali istemi ile açılan davanın reddine karar verilmesi gerekirken, yukarda açıklanan hususlar gözetilmeden davanın kabulü usul ve yasaya aykırı olup hükmün bozulması gerekir.
SONUÇ:Yukarıda açıklanan nedenlerle Yargıtay Cumhuriyet başsavcılığının HUMK’nun 427/6. maddesine dayalı kanun yararına bozma isteğinin kabulü ile hükmün sonucuna etkili olmamak üzere BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde iadesine, peşin alınan temyiz harcının istek halinde iadesine, 2.5.2008 gününde oybirliğiyle karar verildi.
http://photos1.blogger.com/blogger/1670/3869/1600/karar.jpg
Banka ve Kredi Kartı Ücreti İadesi Hakem Heyeti Kararı (24,50 kb)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Hakem Heyeti Kararı 2 (27,50 kb)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Hakem Heyeti Kararı 3 (30,00 kb)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Hakem Heyeti Kararı 4 (Zile) (49,50 kb)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Konya Tüketici Mahkemesi Kararı s1 (yeni)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Konya Tüketici Mahkemesi Kararı s2 (yeni)
Kredi Kartı Ücreti İadesi Konya Tüketici Mahkemesi Kararı s3 (yeni)
Ankara 6. Tüketici Mahkemesi gerekçeli kararı (Hesap işletim ücreti) (395,50 kb)
HER SENE İÇİN MÜNFERİDEN MÜRACAAT YAPILMASI GEREKTİĞİ BELİRTİLMİŞ AMA MESELA BEN 9+5 EŞİMLE BİRLİKTE CEM’AN 14 KARTI KART ÜCRETİNE SİNİRLENDİĞİM İÇİN İPTAL ETTİRDİM. GERÇİ NUMARALARI VAR AMA 10 YIL YANİ 2002 DEN BU YANA EXTRELERİ NERDEN BULACAĞIM.
BANKALARA HER GÜN BİR MÜCACAAT MI YAPACAĞIM. 14 KART * 10 SENE = 140 GÜNÜME MALOLACAK. NETİCEDE İNANIYORUM Kİ DAĞ FARE DOĞURACAK. UĞRAŞILAR BOŞA GİDECEK. BU İŞİN DAHA KOLAY BİR YOLU YOK MU?
AÇIKLAMANIZ FEVKALADE. EMİNİM BU KONUUYA DA BİR ÇARE BULURSUNUZ.
SAYGILAR.
Yorum tarafından Atilla Tepegöz — Mart 5, 2012 @ 3:27 pm |
geçmiş olsun ben başvurdum ve banka tüketici hakemheyeti kararına itiraz etti ve şuan için 500tl bankanın bir takım harç talepleri ile birlikte tahmin edemediğim bir miktarda para ödemek zorunda kaldım. tükedici hakem heyeti karırı yaptığınız savunma falan hikaye.
Yorum tarafından ad — Ağustos 26, 2013 @ 12:28 pm |